Câți dintre voi vă considerați vorbitori dezastruoși în public (la fel ca mine)? Ieri am participat pentru a doua oară la un training de Public Speaking. Pentru unii poate e un subiect banal, pentru alții un tabu, pentru mulți o pasiune și pentru puțini o provocare. Eu mă număr printre ultimii. Să detaliem. Primul workshop pe această temă la care am participat a fost susținut de Paul Olteanu. S-a întâmplat anul trecut și a fost un moment intens de inspirație, de conștientizare și confruntare a propriilor gânduri și idei. Pe scurt, mi-a plăcut. Mult.

Al doilea training pe acest subiect la care am fost prezentă a fost ieri. La Școala de Marketing din cadrul AIESEC ACADEMY, unde sunt cursant. Acesta a fost susținut de Cristi Lucan. Și pe lângă faptul că am realizat cât de prost stau cu managementul timpului din cauza perfecționismului meu nelimitat, m-am convins că fricile vorbitului în public sunt aceleași și la fel de enervante pentru toți. Fie ele explicabile sau nu, temerile astea care ne îndepărtează de vorbitul în public au toate de a face cu frica de eșec, de a nu fi plăcuți și înțeleși.

Dar dacă tu ai ceva de spus, ce trebuie spus și știi și cum trebuie spus, atunci ce rost are să îți faci atâtea griji? Decât să te gândești că nu vei fi plăcut, că poate vei uita tot ceea ce ai de spus, că te vei împiedica și îmbujora, că te vei bâlbâi și sufoca, că se va întrerupe curentul și că publicul nu va înțelege și recepta mesajul tău, mai bine te-ai apuca serios de lucrat, de exersat și repetat. Valabil și pentru mine. Pentru că, pe lângă altele, repetiția este mama performanței.

 

Cum spunea şi Cristi Lucan:

 

  • Axează-te pe ceea ce este important și nu vei fi plictisitor.
  • Spune publicului de ce este important. De ce ar trebui să îi pese de subiect. Și dacă o faci bine, nu va mai conta altceva.
  • Pregătește-te temeinic și nu vei uita ceea ce ai de spus.
  • Nu, nu spune. Mai bine arată. Oamenii rețin de 6 ori mai bine o imagine decât un text. Așa că ilustrează ideile în prezentări Powerpoint.
  • Nu scrie în el mai mult de 8 rânduri și folosește un font cât mai mare, păstrând estetica (min. 28).
  • Alege culori în contrast puternic și evită roșu combinat cu verde. Știai că 60% dintre bărbați nu disting foarte multe nuanțe de culori? Asta spun studiile.
  • Nu folosi video în exces și nici prea multe animații obositoare.
  • Printează prezentarea Powerpoint și sfidează astfel orice defecțiune tehnică.
  • Treci cu privirea prin oameni, dacă nu poți să te uiți direct la ei.

Deși mai neg câteodată asta în gând, eu cred că oricine poate deveni un vorbitor bun dacă își dorește cu adevărat să facă asta. Cum? Foarte simplu, prin exercițiu. Observă-te, conștientizează ceea ce faci greșit, acceptă, exersează, repetă și schimbă. Eu încerc. Uneori îmi iese, alteori ba. Dar încerc.

Apoi, poate nu ți se va părea așa de util, dar participă la cât mai multe conferințe, training-uri și workshop-uri. Acum. Nu mai amâna. Ai să vezi cât de mult îţi vor îmbunătăţi viaţa.

Cred că suntem mult prea aspri cu noi înșine și că ajungem câteodată să ne considerăm niște roboți. Uităm că suntem oameni și că oamenii din public sunt, surprinzător, tot oameni. Şi aşa cum discutam şi ieri la training, ce dacă vom face o bâlbă? Și dacă ne vom împiedica? Și dacă transpirăm? Și dacă ne tremură un pic glasul? Și dacă ni se înroșesc obrajii? Oamenii din fața noastră nu sunt niște monstruleți pregătiți să atace la minut manifestările și emoțiile naturale omenești. Și dacă sunt? Ei bine, nu sunt. Ei sunt doar niște… oameni. La fel ca noi. Și așa cum spunea Cristi Lucan, lumea nu judecă atât de aspru pe cât pare, mai ales dacă se vede că ești pregătit și interesat. Dar dacă totuși vom fi criticați? Ei, și? Ne mai îmbujorăm puțin și am scăpat.

Ți-a plăcut articolul? Fii generos și împarte-l cu prietenii.

Despre autor

1 Comment

  1. congrats pt. blog! 🙂 si pt. articol. si multumesc!

    Spor maxim in toate,
    P.

ADAUGĂ UN COMENTARIU

Close